Vraag en antwoord

Aanmelden

Hoe kan ik me aanmelden?

Simpel. We spreken een besparingsgarantie of vaste prijzen en de ingangsdatum met elkaar af, u stuurt ons uw huidige energiecontract en vanaf dat moment regelen wij alles voor u. Eigenlijk merkt u verder niets van uw overstap. Wij regelen de besparing en de administratie. En we houden u op de hoogte!


Aanvullende diensten

Welke aanvullende diensten zijn er?

Graag informeren wij u over wat we nog meer voor u kunnen doen wanneer u bent ingeschreven bij ons Collectief. Wij regelen niet alleen uw energiekosten besparing, maar ook alle andere zaken met uw energieleverancier.

Speelt één van onderstaande zaken bij u? Neem dan contract met ons op! Wij regelen voor u de aanpassingen bij de nieuwe energieleverancier.

Wijzigen van uw voorschotfactuur;
Vragen over uw jaarnota;
Vragen over meterstanden;
Verhuizing;
Bedrijfsovername;
KvK wijziging;
Energiebelasting;
Teruglevering elecktriciteit, nu of in de toekomst;
Interesse in groene energie.


Besparen

Hoeveel kan ik besparen?

De besparing verschilt van bedrijf tot bedrijf, afhankelijk van verbruik, afnamepatroon en inkoopmoment. Wij realiseren minimaal 5% via de besparingsgarantie (met uitzondering van vaste tariefafspraken). In werkelijkheid besparen wij gemiddeld 10-20% per bedrijf. Indien er geen besparing valt te behalen, hebben wij geen deal. No cure, no pay.

 

Hoe kan dit energiecollectief zoveel besparen op energiekosten?

Pure inkoopkracht! Wij bundelen de vraag naar energie van honderden MKB-ers tegelijkertijd. Door deze bundeling krijgen wij lagere tarieven, betere service en betere contractvoorwaarden dan als u zelf energie inkoop. Want samen staan we sterk!

 


Contract

Hoe zit het met opzegboetes wegens contractbreuk?

Via ons collectief krijgt u geen opzegboetes als u zich houdt aan de einddatum van uw huidige contract en geen ander contract afsluit met een andere partij. Wij laten namelijk de nieuwe contracten pas ingaan als uw huidige contract is afgelopen. Zo voorkomen wij dat u een boete krijgt. Wij zijn er namelijk om voor u te besparen! Indien nodig zeggen wij ook voor u het huidige contract op bij uw energieleverancier. Zo hoeft u verder niets te doen.

Hoe weet ik of ik momenteel een vast of een variabel contract heb?

Als u de afgelopen jaren geen gas- of elektriciteitscontract heeft ondertekend, dan heeft u een variabel of sleeper contract. Als u een vaste prijs heeft afgesproken, of wel een contract heeft getekend bij een energieleverancier, is er sprake van een vast contract. In beide gevallen bent u vrij om zich aan te sluiten bij ons Collectief. Echter kan het zijn dat u bij een vast contract te maken krijgt met aanvullende voorwaarden. 


Deelname

Is deelname aan het Ondernemers Collectief gratis?

U betaalt een kleine bijdrage van €5,- of €10,- per maand afhankelijk van uw verbruik. U bespaart minimaal 5% inclusief deze bijdrage. Deze bijdrage wordt via uw energiefactuur verrekend in plaats van vaste leveringskosten. 

Waarom heeft het Ondernemers Collectief mijn bankrekeningnummer nodig?

Energieleveranciers werken met automatische incasso's. Om de juiste gegevens aan te kunnen leveren bij zowel uw huidige als uw nieuwe leverancier, hebben we uw bankgegevens nodig. Daarnaast gebruikt uw leverancier deze gegevens ook bij de jaarlijkse eindafrekening en teruggave van voorschotten. 

Hoe lang duurt het voordat ik iets van het Collectief hoor?

Om tot een goed energiecontract te komen, hebben wij diverse gegevens nodig van uw huidige leverancier/netbeheerder. Het opvragen hiervan kan soms enkele weken duren. Daarnaast gebruikt uw leverancier deze gegevens ook bij de jaarlijkse eindafrekening en teruggave van voorschotten. Wij houden u gedurende dit proces op de hoogte van de voortgang. Over het algemeen hebben wij na twee maanden alle benodigde gegevens inzichtelijk en kunnen wij u op de hoogte stellen van uw nieuwe energiecontract. 


Dubbel contract voorkomen

Hoe voorkom ik een dubbel contract?

Wij wijzen u er graag op dat u het beste kunt blijven zitten bij de energieleverancier die het Collectief voor u heeft geselecteerd. Veel ondernemers worden benaderd om tussentijds van leverancier te veranderen. Dat kan u echter (veel) geld kosten!


Groene stroom

Kan ik gebruik maken van groene stroom?

De mogelijkheid tot levering van groene stroom is afhankelijk van de leverancier waarbij u bent ondergebracht. Op het inschrijfformulier kunt u aangegeven of u een voorkeur heeft voor groene stroom. In veel gevallen betekent groene stroom een meerprijs op uw tarieven. Bent u al klant bij ons en wilt u tijdens de loop van uw contract veranderen naar groene stroom? Neem dan contact met ons op en wij kijken graag naar de mogelijkheden. Onze contactgegevens vindt u hier 


Hoe werkt het Collectief?

Hoe werkt het Collectief?

Hier ziet u hoe het werkt!


Inkopen

Hoe kan het dat jullie speciale MKB-tarieven voor gas en stroom kunnen realiseren?

Door verschillende MKB-ondernemers tegelijk te vertegenwoordigen aan de onderhandelingstafel, kunnen we groot inkopen. Die grote inkoop leidt bij de grote leveranciers weer tot inkoopkorting. Zo doen we dat!


Inschrijving

Wat is de status van mijn inschrijving?

Klik hier om de status van uw inschrijving te bekijken. U kunt daarin zien welke stappen u al heeft doorlopen om een goede energieprijs te krijgen. Tevens kunt u onderaan onze persoonlijke communicatie de status zien waar u zich momenteel in bevindt.


Opzeggen

Hoe zeg ik mijn huidige contract op?

U hoeft zelf bij uw huidige leverancier het contract niet op te zeggen. Na ondertekening van de inschrijving in ons Collectief regelen wij dat voor u. 

Wat is de gangbare opzegtermijn van mijn contract?

Doorgaans is dat 3 maanden voor de einddatum van het contract bij grootverbruik en 1 maand voor de einddatum bij kleinverbruik.


Start- en einddatum contract

Wanneer is de start- en einddatum van mijn contract bij het Collectief?

De start- en einddatum van uw contract kunt u vinden in de bijlage van de brief 'Bevestiging inkoop energie' die u van ons ontvangt. Deze brief ontvangt u zodra wij de onderhandelingen met de energieleveranciers met succes afgerond hebben en ue energie aansluiting(en) bij een energieleverancier ondergebracht zijn. Voor deze overstap hoeft u niets te doen. Wij regelen de overstap met uw eventuele nieuwe leverancier en lichten de oude/huidige leverancier in over uw vertrek. 


Tarieven

Wat zijn mijn tarieven?

De tarieven kunt u vinden in de bijlage van de brief 'Bevestiging inkoop energie' die u per e-mail of brief van ons ontvangt. Deze brief ontvangt u zodra wij de onderhandelingen met de energieleveranciers met succes afgerond hebben en ue energie aansluiting(en) bij een energieleverancier ondergebracht zijn. Voor deze overstap hoeft u niets te doen. Wij regelen de overstap met uw eventuele nieuwe leverancier en lichten de oude/huidige leverancier in over uw vertrek. 


Voorschotbedrag aanpassen

Kan ik mijn voorschotbedrag verlagen of verhogen?

Dat kunnen wij eenvoudig voor u doen. Stuur een e-mail naar support@horeca-collectief.nl en we passen het bedrag voor u aan. Vergeet niet dat onder uw voorschotbedrag ook de kosten voor netbeheer vallen.


Voorwaarden

Wat zijn de algemene voorwaarden?


Wijzigingen

Hoe geef ik wijzigingen in mijn gegevens door?

Indien er bijvoorbeeld sprake is van een gewijzigde bedrijfssituatie, wijzigingen in uw ANW-gegevens en/of een aanvulling op uw bestaande gegevens kunt u het beste contact opnemen met onze klantenservice. Zij helpen u graag! Onze klantenservice is iedere werkdag bereikbaar tussen 9:00 en 17:00 via 036 82 00 094.